Byebye Australia, Hello Asiaaa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Clau Pikaar - WaarBenJij.nu Byebye Australia, Hello Asiaaa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Clau Pikaar - WaarBenJij.nu

Byebye Australia, Hello Asiaaa

Door: Clau

Blijf op de hoogte en volg Clau

23 November 2015 | Vietnam, Hanoi

Bye bye Australia, Hello Asia

Haj lieve lezers, family en vriendinnetjes!

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een blog geplaatst heb dus weer de hoogste tijd om mijn herinneringen en ervaringen op te schrijven en met jullie te delen:)

Ik ga kort door onze laatste paar weken van Australië voordat jullie morgen nog niet klaar zijn met lezen hihi
Door het reizen maak je super veel mee, onderneem je elke dag iets, heb je veel nieuwe indrukken te verwerken en wil je tussendoor relaxen dus tijd om te schrijven is er niet altijd.

Karajini national park aan de west coast was zo ontzettend mooi en gaaf!!
Hele avontuurlijke en soms zelfs gevaarlijke hikes door de gorges heen, klimmend over rotsen en door water heen lopen of zelfs zwemmen. Af en toe stond ik doodsangsten uit om te vallen maar we hebben het overleefd en wauw wat was het gaaf en mooi!!!

Vanuit het snik hete broome pakte we het vliegtuig naar brisbane om Ben & Karen, vrienden van taco, op te zoeken voordat we het land verlieten.
Ben en karen wonen echt prachtig tussen de bergen, groene landschappen, de kippen, hun 7 paarden en 2 honden in een prachtig houten huis!
(I was in love hihi)

Onze laatste week in Australië was het bruisende Sydney onze eind en laatste bestemming van het down under avontuur. Ontzettend geboft hebben we bijna een week bij Vincent een vriend van taco en zijn vriendin Quiteria kunnen verblijven in hun mooie appartement! Genoten van hun gastvriendelijkheid en gezelschap zijn we 2x lekker thais wezen eten bij hun favoriete tentjes.

Taco en ik zijn naar the blue mountains geweest om daar te hiken wat echt onwijs mooi was met zijn bergen, tropische regenwouden en watervallen!

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat Sydney zoveel te bieden had maar ik heb ontzettend genoten van deze stad en de omgeving ervan!!
Het opra house was een heel onwerkelijk moment voor me toen we ervoor stonden. Je ziet het elk jaar bij oud en nieuw op de tv en nu boem taaadaaa sta je er zelf ineens voor.
Ik voel me dankbaar dat reizen tegenwoordig zo makkelijk is en dat ik in de positie ben om deze mooie wereld te ontdekken!

Daar kwam het moment om na ruim 8 maanden afscheid te nemen van het fantastische Australië.
Ik heb ontzettend genoten van al mijn avonturen hier en heb vele mooie herinneringen van dit diverse land!

Bye bye Australia, Hello Asiaaaa!
Ik had ontzettend veel zin om naar Azië te gaan, hoewel Australië prachtige natuur heeft met zijn vele verschillende landschappen is het cultuurverschil minimaal en daarom leek mij Azië des te interessanter.

Mijn vlucht was al geboekt vanuit Sydney naar Hong Kong dus taac vloog via kalalumpur naar Ho Chi Minh en ik via Hong Kong naar hanoi en vervolgens Ho Chi Minh.

In Ho Chi Minh hebben we de tunnels en het oorlogs museum bezocht.
Super indrukwekkend, leerzaam maar ook ontzettend afschuwelijk om alles te lezen en de foto's te zien van wat er zich toen heeft afgespeeld en dat het na 4 generaties nog steeds een gigantische impact heeft.

Vanuit Dalat boekte we op 11 november een 3 daagse motor reis naar na trang buiten de touristische dingen om om het echte traditionele Vietnam te zien en te ervaren.

Het landschap van Zuid Vietnam
S ochtend het begin van onze reis regende de het maar daardoor was het uitzicht niet minder adembenemend, misschien zelfs wel daardoor meer.

De witte wolken die laag tussen de bergen hangen waardoor het contrast van de diepe groene kleur van de bomen en de grijze lucht super zijn. De mist die laag in het dal hangt zorgt voor een sprookjesachtig landschap.
De heldere en glinsterde waterdruppels die op de licht groene bladeren van de planten en het gras liggen lichten prachtig op met het door breken van de zon

Overal waar je kijkt is groen, heuvels die bedekt zijn met bomen en struiken, verschillende kleuren groen en de lagen van de diverse bomen en planten zorgen voor een spectaculair landschap

Brede rivieren die af en toe door de valleien stromen waar huisjes aan liggen met als inkomstenbron vis
Drijvende huisjes gemaakt van hout en/of golfplaten liggen op bamboe takken op het water van de rivier
Hun manier van boodschappen doen is simpel en praktisch maar daardoor grappig en interessant om voor ons als westerling uit
Een mannetje komt met zijn scooter aangereden bij de brug waar de drijvende huisjes vlakbij liggen, met een touw laat hij de benodigdheden etc langzaam naar beneden zakken
Een meisje die het houten bootje bestuurd met een houten peddel peddelt snel richting het touw en laat het langzaam op de boot vallen om de boodschappen binnen te halen en op de boot neer te leggen.

In de plattelands dorpjes loopt alles door elkaar langs de kant van de weg, koeien, biggetjes, honden en kippen.
Olifanten lopen bij een toeristisch punt door de rijstvelden heen.
Water buffels liggen ook languit in de rijstvelden om verkoeling voor de zon op te zoeken
Tussen de intens groene kleur van de jonge rijst plantjes lopen vrouwen met rieten hoedjes dag in dag uit gebukt om de oogst binnen te halen.
Betaald krijgen ze niet omdat het principe geldt; vandaag heeft mijn familie hulp nodig op de rijstvelden en morgen help ik de jouwe.

Langs de wegen vind je ontzettend veel restaurantjes, logisch is het niet echt want in elk tentje zitten maar een paar gasten.
Personeel is bij de iets grotere restaurantjes in overvloed die vrij weinig doen.
Hangmatten hangen naast het stoeltje en tafeltje bij de weg restaurantjes zodat weggebruikers kunnen powernappen als ze zich moe voelen om zo ongelukken te voorkomen.
Ik viel tijdens onze motor trip iedere dag wel eventjes in slaap achterop de motor dus op de laatste dag gingen we powernappen aan de kant van de weg, ideaal

Onderweg kerken om de zoveel honderd meter, gedenk kastjes, offers en wierook aan de kant van de weg.
Onderweg naar het noorden merk je al dat het boedisme de overhand neemt met de tempels en de beelden van boeddha

De wc is hier een groot woord gezien het vaak een gat is (inclusief de schimmel op de muren en de overheerlijke aroma's van pis) waar je je behoefde boven moet doen, waar ze niet overal wc papier kennen en dus een soort tuinslangetje voor down under word gebruikt ipv wc papier
Maar regelmatig is dat er dus ook niet en heb je een emmertje met water met een klein kommetje die erin drijft
Als je pech hebt, gebeurd ook met regelmaat, heb je niets
Ik vraag me in dat soort situaties toch echt sterk af hoe de lokale bevolking dat doet en dat ze hygiëne dus niet/nauwelijks kennen
Daarom loopt clau vaak met haar eigen wc rolletje in de aanslag naar de wc
Wc met blokjes
Bij het sandboarden hadden ze helemaal een bijzondere wc, we dachten dat we ondertussen wel alles hadden gezien maar toch niet;)
De "wc" bestond uit; betonnen vloer, twee houten plankjes om je voeten op te zetten, achter je een klein holletje in de muur waar je dus alles naartoe moest vegen of schuiven of weet ik veel hoe ze dat hier doen (vooral met de grote boodschap)
Wc papier in de wc? No way want het riool is hier zo slecht dat dat niet kan, je lekkere gebruikte wc papier moet je dus in een emmertje doen bovenop de rest, lekkere lucht dus in de meeste wc's ;)...

Kleding wassen doen ze vaak met het water uit de rivier of zee, ik heb vaak het idee dat het water vanuit de riviertjes viezer is dan de kleding zelfs maar ach
De gewassen kleding en de rest van hun garderobe hangt vaak 24/7 buiten in weer en wind

Eten.. ook hier val je van de ene cultuurshock na de andere
Vlees word in grote stukken gehakt en tentoongesteld op houten of ijzeren platen in de brandende zon, sommige hebben een parasolletje er boven staan maar of dat nou een wereld van verschil is

Je verbaasd je erover dat de mensen dit gewoon nog kunnen eten zonder ziek te worden want met vis gebeurd hetzelfde
Soms heb je ijzeren bakken met water waar ze nog in zwemmen maar dat is ook niet overal

Uiteten is ook altijd een verassing qua hygiëne in de kleine dorpjes of buitenwijken van de grote steden
In een restaurantje waar het druk was door de lokale bevolking werden we mee naar het achterste gedeelte genomen van het restaurant
Naast ons stond een bak met kikkers en aalen die op het menu stonden
De betonnen grond om ons heen was al in geen honderd jaar schoongemaakt naar mijn idee
Een man voor ons roggelde en spugde de dikke klodder uit op de grond naast zijn tafeltje..eetsmakelijk...
Een personeelslid pakte uit de plastice bak een aal en sloeg hem kort en krachtig op de (vieze) grond dood, op naar de keuken
Je moest je hoofd niet naar rechts draaien gezien die bak met kikkers en aalen wachtend op hun beurt om op gegeten te worden, de stank was kokhals wekkend gezien het riool half open lag aan die kant, de viezer met ijsblokjes stond daarnaast de hele avond open, open gehouden door een touwtje, een lief dikkertje van tien jaar oud liep in zijn strakke gele voetbal outfit rond om ijsblokken (geen blokjes) in iedereen bier en drinken te doen
Moeder rende van hot naar haar chaotisch rond in het restaurant om iedereen tevreden te houden
De lokale bevolking (wij waren de enige uitzondering) dronk bier in hetzelfde tempo als Russen en Ieren en er werd gezellig gebbqt
Ik had vanaf moment 1 al besloten hier vegatarisch te eten gezien dat de minste kans op voedselvergiftiging was, taco daarin tegen had wel zin in een vleesje (zoals gewoonlijk)
Ontspannen eten was er niet echt bij gezien de mensen ons aanstaarde alsof ze nog nooit een westerling hadden gezien
Wat wel erg leuk was dat er twee jongens naar ons toe kwamen om ons van alles te vragen want de Vietnamezen zijn erg geïnteresseerd in hoe wij leven etc
Taco kreeg nog een shotje rijste wijn en spare ribs van ze en daarmee was de avond klaar (cultuurshock overleefd)

Toch vroegen wij ons af waarom ze hier zo onhygiënisch zijn..
Waarom is het de normaalste zaak om je kindje gewoon midden op straat de broek naar beneden te laten zakken en te laten plassen of gebruikt wc papier in open emmertjes te doen, rauw vlees en vis in de brandende zon te leggen, te roggelen in een restaurant en op de vloer uit te spugen, ongegeneerd je halve vinger in je neus te boren, als aapjes mensen aan de kant van de weg of zelfs personeel van restaurants of mensen die eten verkopen bik elkaar hun hele haar aan het uitpluizen zijn alsof er luis in zit of vieze lange gele nagels te hebben als man zijnde, te plassen en zo je box weer op te trekken als vrouw zijnde zonder wc papier of water gebruikt te hebben, of waarom veel wc vloeren met een laag pis bedekt is?
Waarom? Ik bedoel het kan toch ook anders? Als ik hier zou wonen met dezelfde middelen en levensvoorzieningen die zij hebben zou ik dat ook niet doen..
Dat blijft hoogstwaarschijnlijk het cultuurverschil dat zij er geen fuck om geven (in het algemeen).
Nou ik wel :p
Tijdens de 3 daagse motor tocht hebben we veel geleerd over vietnam en veel traditionele dingen gezien, we zijn naar een zijden fabriek geweest wat erg interessant was want je staat er natuurlijk niet bij stil als je kleding koopt hoeveel werk erbij komt kijken en wat het hele proces is.
De vrouwtjes in de fabriek stonden dag in dag uit met hun blote handen in super heet water aangezien de zijden draad van de cocon alleen bij 100 graden loslaat en je het vervolgens aan een spinmachine kan bevestigen.
Handschoenen dragen is niet mogelijk ivm de kwestbaarheid van de zijde.

Vervolgens gingen we naar een bloemen plantage die daar door een Nederlander is opgezet en waardoor het dus nu een redelijk grote inkomstenbron is voor Vietnam die in de winter bloemen levert aan Europa etc
Elke bloem word apart met een plastic hoesje verpakt zodat de bloem minder kwetsbaar is tijdens transport. Heeel wat mensen werk dus!

Ook zijn naar twee super mooie watervallen geweest! Wezen zwemmen in een riviertje, een cacao plantage bezocht en rubber bomen gezien!
Onze gids hield ons voor de gek om peperkorrels (dat wisten we toen nog niet) te laten geproefd:p
Tijdens onze reis liet hij ons verschillend fruit van de bomen proeven wat erg leuk (en meestal lekker) was.

Scooters/brommertjes
Het ideale vervoermiddel in Azië!
Een personenauto zie je hier nauwelijks buiten het feit van de vele taxi's
Alles maar dan ook echt bijna werkelijk alles wordt vervoerd achterop of voorop de scooter
Van koelkasten tot grote stukken glazen ramen
Ik blijf er vaak nog verbaasd over hoeveel er op een scooter past.

Kindjes worden of gesandwicht tussen de bestuurder en degene achterop, ze zitten op een krukje/barkruk voorop tussen het stuur en de bestuurder of vastgebonden in een soort buidelzak.
4 personen op 1 scooter? Kan prima!
Toch zie je qua cultuur verschil ook wel in onze ogen verschrikkelijke dingen; een klein kooitje achterop een scooter met 5 (kon het niet goed zien dus kunnen er ook meer zijn) levende honden erin tegen elkaar aan geplet, het was zo erg dat je alleen een paar snuitjes zag en veel verschillende kleuren vacht eruit steken.
Krokodil, slang, soort schildpadje, struisvogel op het menu is ook de normaalste zaak.

Gezien het oogst seizoen nu begonnen is liggen bij veel huizen de hele voorkant vol met koffie bonen die gedroogd worden in de zon .
Soms zoveel dat ze nog geen eens het huis binnen kunnen zonder over de bonen te lopen.

Door de toeristische stadjes is rustig rondlopen er vaak niet bij, wannaaa buyyy? Hellooooo. Please come in my shop. Mango cake? Hey youuuu taxi? Taxi madam? Taxi? Motor bike?
Where you from?
How many days are you here?
You shopping? You want suit?
Beautiful dresses for you.
Banana, banana, you like lychee?
Mango?
Boattrip?
Manicure? Only $1 for you

Ik kan zo nog wel even doorgaan want oh mennn soms word je helemaal gek van de locals die je iets proberen te verkopen.
Afdingen ben ik sowieso rete slecht in dus vermijd ik shoppen, ik vind het dood vermoeiend om voor elk lullig klein dingetje te moeten onderhandelen en dan nog word je afgezet qua prijs omdat je een toerist bent.
Natuurlijk moeten deze mensen ook gewoon hun geld verdienen zodat er brood/rijst op de plank komt maar het is af en toe behoorlijk vermoeiend om vriendelijk te blijven lachen en ze netjes te bedanken.

Tijdens onze 3 daagse reis zagen we langs de kant van de weg een houten tafeltje met het afgehakte hoofd van een waterbuffalo om zo verkocht te worden, zijn ogen nog half open. Lekker...

Wat ook wel heel grappig was dat toen we ging lunchen bij een tentje taco een nieuw biertje wou uitproberen voor zijn collectie en er stond op de drink list tussen de biertjes craven a, het jongetje van 12 wat onze ober was en geen Engels kon kwam vervolgens terug en legde een pakje sigaretten op tafel:p blijkbaar staan hier dus sigaretten tussen de drankjes ;)

Wat mij opvalt dat heel veel locals roken! Slechte zaak..
Roken in restaurants en hotelkamers is ook normaal hier.

Kareoke
Voor Nederlanders een bezopen bedoeling wie het meest vals kan zingen op foute 90 songs
In Vietnam alleen het eerste want Kareoke is hier in overvloed om de zoveel meter te vinden
De Vietnamezen houden van zingen en het is een serieuze strijd wie het beste kan zingen op de meest suiker zoete romantische liedjes met de meest hoge noten
In een soort stripclub achtige ruimte op standje doof onder het genot van veel bier en snacks
Kortom voor ons; een katten gejank die je oren je niet in dank afnemen en urenlang Vietnameze love songs aanhoren want zingen in het Engels is een uitzondering

Sociaal en lieve mensjes
De Vietnamezen zijn over het algemeen (pas in de tijd van het reizen echt 1 uitzondering meegemaakt) super behulpzaam en vriendelijk!
Het is voor hun niet moeilijk om de verdwaalde of zoekende toeristen te herkennen maar ze helpen je maar al te graag ookal vraag je daar zelfs nog geen eens voor
Zelfs meegemaakt dat een jongen helemaal meeliep naar de bus en die te zoeken om zeker te weten dat we in de juiste zaten
Ook toen we in Ho Chi Minh liepen op een avond kwamen er een stel jongens en meiden op ons af met de vraag of wij hun konden helpen met hun Engels in de vorm van gewoon gezellig kletsen
Zoals ik al zei zijn ze super geïnteresseerd in alles! Ruim 1,5 uur, een droge strot en een big smile op mijn gezicht door deze ervaring later

Het is over het algemeen een volk wat ontzettend hard werkt waar we nog van kunnen leren
Van s ochtends vroeg tot s avonds laat zie je vrouwtjes sjouwen met twee zware manden, opgetild door een houten plank die ze op 1 schouder hebben liggen
Zoals onze gids zei; in Vietnam you work untill you die
Zelfs een oud klein verrimpeld lief oud vrouwtje was nog in de weer om mee te helpen rijste noedels te maken, ze was ruim 80 jaar
De mannen werken niet minder hard want veel machines gebruiken ze niet dus veel wordt met de hand gedaan
Van stenen losslaan tot het land bewerken en alles onder de zon die hoog aan de hemel staat te branden

Zo dat was het dan weer om jullie een paar indrukken te geven over het leven hier:)
Ik geniet intens van de kleine vissersdorpjes, de rijstvelden, de bergen en de prachtige landschappen.

Deze week het prachtige Ha long Bay en Sapa gedaan (volgend blog) en dan op naar Thailand om met Tom en Char te meeten en een full moon party te vieren op Kho Phangan!!:):)

Op naar nog veel avonturen en mooie herinneringen te creëren!